Handlar det om prestige??

Idag är jag i v 41+3 och det är den dag som min barnmorska sagt  åt mig att ringa SöS för att få komma in på kontroll och diskussion om eventuell igångsättning.

Jag hör ju egentligen till Huddinge men eftersom jag hade en så dålig erfarenhet där tidigare så ville jag helst slippa föda där igen. Min barnmorska ringde då till SöS förra veckan för att kolla att det skulle vara okej att jag istället kontaktade dem om det skulle bli akturellt, och det skulle ju inte vara några som helst problem. Jag satt tom brevid när hon ringde..

Sagt och gjort, jag ringde dem i morse och möts av en totalt oförstående röst som säger att det går _absolut_ inte. Och VILL jag ens verkligen föda där? Jag svarade som det är att jag helst vill föda på BB Sthlm, men går inte det så vill jag till SöS. Då svarade hon att det ju var löjligt att jag skulle komma till dem om jag inte ens vill föda där. Som om det handlar om vad jag VILL? Det får mig att undra om det handlar om prestige; landstinget vs privata alternativ.

Jag har hört många liknande historier nämligen..

Min granne Ebba berättade idag om när hon skulle föda på Södra BB för ett par veckor sedan, då fick hon höra från de "vanliga sjukhuset" att "tänk på att om ngt går snett så får du komma till _den RIKTIGA förlossningsavdelningen_.

Alltså dom borde vara riktigt glada att en del av oss väljer privata alternativ, hur skulle som annars klara belastningen? Dom har ju inte ens plats för alla som ska föda nu?

Det slutade med att jag alltså inte ens fick boka en tid för kontroll fast vi kommit överens om det och min barnmorska tom ringt och kollat upp det just för att det INTE skulle bli såhär.

Grejen är ju den att när man gått över såhär många dar så börjar man bli rätt psykiskt matt och då har ju den här kontrollen varit ett av målen, NU skulle det ju hända något iaf, då är det tufft att få dörren slängd i ansiktet.

Jag lyckades få tag i barnmorskan som blev väldigt upprörd och tyckte att det var "oförskämt" av SöS (bra ordval;) ). Hon frågade om jag ändå kunde tänka mig att åka till Huddinge så skulle hon fixa det åt mig.  Det är klart att jag kan det, huvudsaken är ju att min bebis kontrolleras som den ska.. Så nu har jag iaf en tid på Huddinge i morgon så nu får jag utgå därifrån.

Annars har jag haft rätt mycket sammandragningar idag och en hel del onda också. Dock som vanligt ingen regelbundenhet:(

Kram!


Kommentarer
Postat av: Hannah

Ååååh, min Petra... Varför gör de så där? Åh, vad jag hoppas att det blir bra vart du än hamnar. Jag tänker på dig!!!! Kram kram

2008-07-10 @ 09:03:19
Postat av: Evis

Hej gumman, lycka till nu! Allt kommer gå jätte bra ska du se. Kramar Evis


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback