Visst har vi rutiner här hemma...

...därmed inte sagt att det är dessa rutiner jag VILL ha:/
Ta kvällarna tex, de har gått på en och samma rutin nu ett tag.

Det börjar med att Lucas börjar äta upp sig inför natten. Det innebär att han äter typ konstant från 18-tiden. Däremellan gnäller han på att han har ont i magen/är övertrött eller ngt annat odefinierat. Vi pendlar mellan att jag ammar honom, vi badar honom, vi gör magmassage på skötbordet. Oftast blir det att jag ammar. Samtidigt så lagar vi middag och försöker äta och plocka undan och kanske fixa med tvätt. Så ska de stora barnen badas.

Under sommaren har Victor och Joanna ofta varit uppe ända till 23-tiden och det måste det ju bli ändring på nu när plugget och dagis drar igång. Ambitionen är att trappa ner så att de är i säng till åtminstone kl 22. Victor börjar rätt snabbt bråka och gallskriker att han ska se Madicken eller Molly Mus. Jag går runt och ammar Lucas och försöker lugna Victor, Stefan försöker locka honom med sagor. Jag säger att han kan få stå i fönstret (vi har breda inbygda fönsterbläck) och borsta tänderna så att vi kan kolla på bilar samtidigt, och det brukar få honom mer samarbetsvillig. Man ska inte underskatta nutornas betydelse för barnfamiljen:)

Samtidigt så håller sig Joanna undan och är knäpptyst- alltför att lyckas sno åt sig ytterligare lite tid vid datorn. Det senaste är att hon plötsligt blivit mörkrädd och vill sova med Victor. Lite gulligt att hon söker skydd hos en två-åring:) Visst, egentligen kan hon ju få sova där, men jag tycker inte att sömnen blir lika bra, hon blir störd av att Victor ofta vaknar på natten av olika drömmar.

Här nånstans somnar Lucas i min famn medan jag ammar honom gåendes runt i lägenheten och försöker säga godnatt till de andra. Ibland blir han väckt just när han lyckats somna in för att Victor måste pussa honom eller nåt annat...Då blir man ju glad:/

Till slut accepterar Victor att det är dags att sova och Stefan lägger honom. Joanna lägger huvudet på kudden och somnar oftast direkt när hon väl bestämt sig. Jag lägger mig ner och ammar Lucas i mörkret och tystnaden- han somnar. Framåt 23-tiden är det tyst och lugnt i kaos-hemmet. Då borde man ju egentligen störta i säng för att hinna få så mkt sömn som möjligt innan bebis vaknar igen, men då hänger man vid datorn istället:)

Är det nån som känner igen sig i att ha kassa rutiner??;) Snälla, säg att ni gör det!!!!!

Ja herregud, vi måste nog strukturera upp kvällarna lite och skaffa bättre rutiner.. Men vi har liksom inte hunnit dit ännu, det har ju varit sommar och Lucas har varit nyfödd. Och vi är inte riktigt vana vid konstellationen 2 vuxna vs. 3 barn:)

Nu är det tyst och lugn hemma och jag tänker gå och lägga mig!
Good nighty!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback