Utmanar matbloggarna:)

En hel massa människor skulle kunna tycka att det är rätt konstigt att just JAG matbloggar, men nu känner jag att jag bara måste dela med mig av den braiga Lasangen vi åt idag!

Knepet med en bra Lasange är ju såklart köttfärssåsen och ostsåsen- inte så konstigt kanske eftersom det är dom grejjerna som gör Lasange:)

Lasange är INTE snabbmat (även om den ju _kan_ vara det):)

Vi gjorde köttfärssåsen redan vid 11-tiden på förmiddagen idag, sen har den stått och kokat och reducerats hela dagen fram till 18:30 när vi slängde den i formen.

I köttfärssåsen brukar jag förutom köttfärs ha passerade tomater, Dolmio, oregano, vitlök, lök, balsamvinäger, hela små cocktailtomater som i princip får koka sönder och lite socker. Inget konstigt alltså. Var försiktig med saltet eftersom ostsåsen kommer vara rätt salt i sig..


Ostsåsen är gjord på vanlig becha med ost i. Ostvalet är viktigt- vi hade Västerbotten eftersom vi gillar ostsmak:)


Man gör ju hur många lager man vill beroende på hur tjock man vill ha Lassen. Vi kör två lager plattor och startar och slutar med såserna:

Köttfärssås

Ostsås

Plattor

Köttfärssås

Ostsås

Plattor

Köttfärssås

Ostsås


Överst brukar jag slänga på lite skivade tomater och sen lite riven ost.
In i ugnen 220 grader ca 20-30 minuter- klart!


Till Lasange måste man såklart ha en härlig sallad! Jag blandade i bladsallad, tomat, gurka, majs, fetaost och rödlök. Det ser så fräscht ut med sallad innan man liksom har blandat ihop den:


Hela sallden blandades sedan med en fransk dressing


Shit vad gott det var! Ännu bättre hade det ju varit med ett glas rött till, men nu fick det duga med ramlösa:)


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback