Att försvara sin rätt in absurdum

En del människor tycker att "allt alltid är upp till en själv", att man alltid har rätt att göra sina egna val när det gäller sin egen kropp. Rent generellt kan jag hålla med, men rent krasst så håller det inte.

tänk nu tex när jag är gravid och det alltså bor ett litet foster i min kropp. En varelse som inte kan göra några egna val men som är helt beroende av de val som jag gör. Är det då okej om jag plötsligt skulle börja skjuta heroin eller något annat helknäppt bara för att det är MIN kropp och MITT val? Sträcker sig inte ansvaret längre än så?

Samma med rökning, jag _tycker_ inte att det bara är upp till en själv. Man ökar riskerna för missfall samt att barn föds dödfödda. Har man rätt att öka dessa risker bara för att man har rätt att göra sina val kring sin egen kropp

Alkohol- min barnmoska berättade att många kvinnor dricker alkohol under graviditeten på samma sätt som de gjorde innan de blev gravida. Nu säger det förtås inte så mkt om hur mkt de ricker eftersom jag inte vet hur mkt de drack före graviditeten, me ändå- de DRICKER ALKOHOL fast de är gravida. Varför tar man risken? Jag anser att föräldraskapet startar när man blir gravid och då är man skyldig att skydda sitt barn! Man borde vara skyldig att skapa de allra bästa förutsättningarna för fostret.

Detta är tydligen grymt provocerande för vissa människor som tycker att man är rabiat och moraliserande. Men tacka fan för det? Jag kan inte låta bli att tycka att man är lite blåst om man tycker att det är OKEJ att medvetet ta risker, även om de är små, med sitt ofödda barn- och att man dessutom försvarar valet man gjort.

Obs att nu handlar det inte om att jag blir provocerad av de människor som verkligen kämpar för att tex vara rökfria, och som håller med om att det är fel utan av de som tycker att det är _ok_ att röka/droga/dricka alkohol eftersom man har rätt att göra sina egna val, och som hävdar denna rätt in absurdum.

Jag vet att de flesta inte resonerar så som jag beskrivit, men ändå, det är skrämmande att vissa ändå gör det.
Ta hand om er, och ni som har små bebisar i magen får ta hand om dem med!
FRED!


Kommentarer
Postat av: johannapannan

*applåderar*
Håller med dig. Det är inte ens eget val längre man gör val för någon som inte kan påverka då de inte ens kan lämna rummet om mamman röker. Heja heja!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback