Dagarna med Lucas

Dagarna med Lucas bara rinner iväg! Idag är han 5 dagar och han börjar kännas självklar här hemma. Vi kollar inte längre förvånat på varandra när vi hör bebisskrik:)

Han är så himla söt så man vet inte vart man ska ta vägen! Han är jätteduktigt på att fästa blicken och ligger och tittar på mig länge länge med sina ljuvliga mörka blå ögon! Hela världen ser ut att rymmas där i och jag skulle så gärna vilja veta vad han tänker!

Igår var vi tillbaka hos barnmorskan för att väga Lucas och kolla att allt var ok och så att säga skrivas ut från mödravården. Lucas mådde alldeles utmärkt och hade endast tappat 25 gram i vikt, vilket knappt räknas, vanligtvis tappar bebisar betydligt mer än så de första dagarna. Så nu väger han alltså 4140g, dvs samma som Victor när han föddes!

Amningen går bra, han äter ofta och det är ju bra. Vi ska nog snart testa att ge honom napp för han har ett väldigt sugbehov och äter kanske lite oftare än han verkligen behöver och jag vill ju inte att han ska få ont i magen. Men vi ger det ett par dagar och ser om ätandet stabiliserar sig eller om han ska fortsätta i den här takten.

Nätterna följer inte direkt några rutiner *surprise*;), de första nätterna sov han kanonbra, men jag kunde inte sova utan låg abra och tittade på hans vackra lilla ansikte och hans lilla fågellika kropp som höjde sig upp och ner i takt med hans lugna andetag. Sen igår natt så funkade det inte alls. Han sov mkt på dagen och vid 22-tiden väckte jag honom och tänkte att han kanske skulle vara vaken nån timme eller så ochsen sova vid 00.00.. Jo tjena, han höll sig vaken till 01,30 och sov sen bara till 02,15, sen var det full rulle till 05,00 igen.. Så igår var jag skapligt trött!

Men så i natt så funkade det klockrent, både han och jag sov som stockar!
Jag gick och la mig med honom redan vid 21,00 och sedan sov vi till 02,00 när han käkade. Han somnade sedan om igen och sov vidare till 05,00 när han åt igen. Somnade om och sov till runt 08,00. Klart godkänt och jag känner mig riktigt utsövd:)

Han ligger brevid mig i sängen och sover, jag hade ju tänkt ha honom i spjälsängen brevid vår säng men jag kan inte, det är så himla mysigt att ha honom nära. Han ligger tätt emot mig och sparkar med sina små fötter i sömnen. Inte stor skillnad mot när jag var gravid mao, fast nu sparkar han från utsidan istället:)

Han är helt underbar!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk att just jag fick just honom! Tänk att jag fick just de tre barn som jag har!

Kommentarer
Postat av: Busmamman

Precis den där känslan känner jag igen mig i - den där magiska känslan över att "just jag har fått de där fina ungarna". :D



Grattis än en gång till underbar liten Lucas!



KRAM


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback