Att inte skaffa barn

Sista tiden har det varit många krönikor ang valet att inte skaffa barn, den så kallade frivilliga barnlösheten eller barnfriheten, vilket man nu väljer att kalla det.

Jag tycker att Malin Wollin(
http://blogg.aftonbladet.se/fotbollsfrun/) har bra poänger när hon skriver att hon bla tror att de flesta faktiskt trots allt vill ha en familj. Därmed är det ju inte självklart hur den familjen ska se ut, men visst känns det ju rätt naturligt att man vill ha barn? Eller så är det bara jag som har svårt att se att man skulle vilja missa det som jag är så oerhört glad att ajg har.

Jag håller också med Malin när hon skriver (på ett ungefär) att det det inte är samma sak att längta efter den sortens egen tid som skiljer sig från vardagen och om man skulle ha egen tid hela tiden typ. Jag skulle INTE vilja ha egen tid hela tiden, jag gillar ju att vara med familj, men njuter otroligt mkt när jag gör ngt ensam! Det är ju lite som att ha kakan men ändå äta upp den:)

Självklart ska man inte utgå från att alla som inte väljer att skaffa barn är olyckliga, det tror jag inte heller, jag bara tänker att jag har svårt att förstå varför man inte vill ha små snoriga skrikande skrattande gosiga, smutsiga kramiga små underbaringar omkring sig:)

Terri Herrera skriver i Wendela/Aftonbladet att hon det mest logiska vore att _inte_ skaffa barn med tanke på (lite fritt översatt här..) hur mkt slit man får stå ut med och bland det mest provocerande förmodligen är Kvinnan Som Väljer Att Inte Skaffa Barn. Det finns mkt sanning i hennes text också och jag tar åt mig lite av det hon skriver, för visst funderar jag lite när jag hör att vissa vänner säger att de Inte Vill Ha Barn.

Bästa är väl som alltid att låta folk göra precis som de vill och inte funder så mkt över det så länge det inte skadar ngn annan. Fast liiiiite synd tycker jag trots allt om dom som missar det underbara som jag får uppleva med Joanna, Victor och Lucas:)

Kommentarer
Postat av: johannapannan

hej!!

Kikar in hos dig efter eevigheter. Läste på min gamla blogg och där hade du lagt en kommentar coh då kom jag på att dig har jag ju inte besökt på länge. Ska kika in på dina gullungar och se hur stora de blivit. Se hur ni har det och hur ni mår.



Det där med frivillig barnfrihet som kvinna är en provokation eftersom "alla" förutsätter att man som tjej vill ha barn. Den biologiska klockan. På något sätt så förstår jag hur de tänker och man får ta vilket ställningstagande man vill men jag kastar mig ut lite skulle kunna tänka mig att iaf en del av dem som gjort ett aktivt val att inte ha barn undrar och ångrar när de kommit in i klimakteriet och förstår att de faktiskt inte kan heller längre. Förstår du hur jag menar? Eller så är de trygga i sitt beslut. Who knows.

Iaf.

Hoppas att ni mår väl, ha en fin december!!

//johanna (från AFF! ;-)))

Postat av: Jennie

Så jkla bra skrivet Petra! Vi hade den diskussionen lite igår. Det finns verkligen många känslor kring ämnet.. nu startade iof dethär med att Elton och hand man "köpt" ett barn som de valde att kalla det igår.. Hur som helst. Bra skrivet!



kram

2011-01-31 @ 13:38:04
URL: http://grafiskformgivare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback