15 dagar kvar & förvärkarna ändrar karaktär nu

Nu har förvärkarna börjat ändra karaktär min kropp verkar fatta att det snart är dags att föda.

Sista dagarna har jag fått enstaka värkar som verkligen har gjort ont och i natt vaknade jag av en som lika väl kunde ha varit en riktig värk om det bara hade varit fler på raken.

Skillnanden för mig är att den startar med en vanlig sammandragning som gör magen stenhård men som sedan sprider sig ut i ryggen, njurarna, ljumskarna och ner i låren. Det blir omöjligt att stå eller ligga stilla och jag måste liksom röra mig och i natt kom jag på mig själv att jag helt automatiskt hade börjat att andas mig igenom den. Vad rotat det sitter:) På toppen av värken gör det så ont så jag får banka på höfterna för att liksom försöka avleda smärtan. Som att det skulle funka:) Fast lite bättre känns det faktiskt då. Den kunde lika gärna ha varit en av de tidiga värkarna när förlossningen drar igång på riktigt.

Sen släppte det och den ersattes inte av någon annan.

Nu på förmiddagen dök det upp en till. Den var inte riktigt lika krafti men ändå av samma karaktär.

Jag tror att dessa förvärkar är riktigt bra för mig inför förlossningen och jag tror och hoppas att de är en del av förloppet som kommer göra att det inte drar ut allt för mkt på tiden.

Det är idag 15 dagar kvar till dagen D och jag tror inte att jag föder innan dess, men värken i natt fick mig ännu att känna mig rätt olustig inför att vi ska till Astrid Lindgrens värld i Småland och härja i tre dagar from i morgon.. Känns jobbigt att gå runt där hela dagarna, men vad gör man när man lovat barnen? Sen blir det bara en dag hemma och sen ska vi ut i skärgården och fira midsommar. Hur tänkte vi när vi planderade deta här kan man ju undra sig?

Victor verkar också fatta att det är ngt på g, för han går runt och sprider massa kommentarer bland grannarna och på dagis, så här kan det låta:

"min mamma ont i maaaagen"
"Den är MIN mamma, BARA totos mamma"
"Den är mammas totte, INTE bedist totte" (det är mammas tutte, inte bebisens tutte)
"Bedist fåj INTE bita mammas totte" (bebisen får inte bita mammas tutte)

Öht taget så gillar han inte grejen med amning. Joanna visade honom bilder ur Lennart Nilssons fotobok på en bebis som ammar och efter det så är Victor helt upprörd över att bebisen biter mamman i brösten, man FÅR ju faktiskt inte bitas. Men det där ger sig väl:)

Nu ska jag såpa in köksbänkarna och vi ska dammsuga och skura och fixa i ordning. Alla lakan är iaf bytta ala lördag (ambitionen iaf) och det luktar gott. Skönt att få allt i ordning så det känns fräscht sen. Jag min störda människa går ju liksom igång på doften av GrummeSåpa och att känna skummet mellan händerna när man kramar ur svampen:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback