"Jag tycker du är tråkig"

I Joannas klass så har vi skapat sk "gågäng". Det innebär att vi har delat in barnen i grupper om 5 och 5 och så går en förälder med alla 5 barnen till skolan en gång i veckan. Barnen samlas ihop vid en gemensam mötesplats och så går de tillsammans

Fördelarna med detta är ju att varje famllj bara går en gång varje vecka med barnen ist fö att alla familjer stressar iväg varje dag. Speciellt för oss med syskon som ska till dagis först kl 9 är det ju perfekt.
Dessutom minskar man bilåkandet för barnen som får röra lite på sig, det tar ca 20 minuter om man går i barnens takt.

En annan bra sak är ju att barnen tycker att det är kul att komma till skolan tillsammans, spec för de barn som kan tycka att det känns lite motigt på mornarna, och dessutom får de en bra relation till varandras föräldrar!

Det är jättemysigt att se alla grupper av små barn som travar i väg i sina gågäng:)

Idag var det jag som skulle gå med kidsen.
Det är inte helt lätt. Gruppen består av 3 tjejer och 2 killar. Till att börja med var lilla L ledsen och saknade sin mamma. Det löste dock genom att jag frågade henne om tjejfesten som hon ska ha för tjejerna i klassen på fredag kväll, då gick hon igång och började snacka Abba Singstar och pizzaslice:)

Sen gick killarna igång!! Vägen är väldigt trafikerad så det gäller att ha koll på alla vid alla övergångsställen på vägen. Killarna sprang fram och tillbaka och boxar på varandra och samlar på sig massa skit på vägen (typ kundvagn m.m) som de sen ska spela fotboll med...

Efter att jag för typ tusonde ggn fick säga till på skarpen så spände ena killen ögonen i mig och sa
 "jag tycker du är tråkig!!"

Hahaha, vad ska man säga:)

Det är bara det att när man har ansvar för 5 barn varav 4 inte är ens egna så är man väääääldigt mån om att alla kommer fram hela om man säger så:)

Men annars är gågäng verkligen att rekommendera för alla som har svårt att få ihop det på morgonen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback